Bussiturul oli 2024. aastal nii-öelda puhkeaasta, kuid probleemid prõmmivad nüüd uksele, kirjutab SEBE AS juhatuse liige Mart Raamat Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.

- Mart Raamat esinemas transpordikütuste aastakonverentsil 2024.
- Foto: Raul Mee
2024. aasta võimaldas bussindusel esimest korda mitme aasta jooksul natukene rahulikumalt hinge tõmmata.
Alates 2020. aastast on toimunud korralik sõit Ameerika mägedel, kus sektorit rappis COVIDi kriis, sellele järgnes Venemaa agressioonist tulenenud kütuste hinnaralli ja nende tagajärgede lappimisega maadles sektor 2023. aastal veel üsna korralikult.
Kuna mullu ei toimunud ka ühtegi suuremat ühistranspordihanget, siis võimaldas „puhkeaasta“ tegeleda operatsioonide korrastamise ja tuleviku planeerimisega.
Sarnaselt muu maailmaga toimib ühistransport Eestis suuresti dotatsioonipõhiselt – maksumaksja rahastab kohaliku ja riigi tasandi bussitransporti enam kui 200 miljoni euroga. Kahjuks pidurdab bussiettevõtete tegutsemisindu iga-aastane mure selle üle, kas riigieelarvest leitakse vajaminevad miljonid maakondliku bussiliikluse dotatsiooni maksmiseks või mitte. Seni on olukord lahendatud valitsuse reservidest täiendava lisaraha eraldamise kaudu ja nii jäi hullem ära ka mullu.
Riik pani kunagise tasuta ühistranspordi gambiidiga enda alla aga tiksuma viitsütikuga pommi, sest tulevastel aastatel kasvab vajadus leida lisaraha tõusvate ühistranspordi dotatsioonide maksmiseks hüppeliselt.
Autoettevõtete Liidu ja Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu sõlmitud üldtöökokkuleppe järgi tagatakse järgmistes hangetes bussijuhtidele Eesti keskmise palga tasemel töötasu.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Logistikasektoris on eelmise aasta näitajates näha, et langus on pidurdunud, aga see ei ole lõppenud, rääkis Äripäeva Infopanga konkurentsianalüütik Sigrid Kõiv. "Mulle tundub, et siin tegelikult see langus veel jätkub."
Riigi raha kasutatakse endiselt ebaefektiivselt
Tasuta ühistranspordi kadumine annab märku riikliku rahastuse ümberkujundamise vajadusest. See muudatus võiks olla sektori jaoks kauaoodatud värskendus, kirjutab aktsiaseltsi Hansabuss juhatuse esimees Indrek Halliste Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.
Tasuta ühistransport on ehe näide sellest, kuidas riik võib oma otsustega tekitada tõrkeid toimivasse ettevõtluskeskkonda, kirjutab KPMG vandeaudiitor Priit Heinaste Äripäeva Infopanga bussiettevõtete aastaraportile antud kommentaaris.
Ainult 26% töötajatest nõustub, et nende praegune töökeskkond aitab neil teha parimat tööd. See šokeeriv number Gensler 2025 uuringust peegeldab kõige fundamentaalsemat muutust töömaailmas: kontor ei ole enam koht, kuhu peab tulema, vaid sihtkoht, kuhu tahetakse tulla.